Det har fullkomligt regnat in frågor från Instagram, alltifrån hur man får sin nystartade business att flyga till hur man vet att man vuxit ifrån en kompis. Jag gör min bästa för att svara så ärligt och förhoppningsvis bra som möjligt nedan. Det här svaret blir rekordlångt, så övriga frågor och svar hittar du i en kommande post. Q: "Jag drömmer om att säga upp mig och starta företag, vad är dina bästa tips för att börja och lyckas?"A: Obs. Långt svar! Jag delar in svaret i några av de viktigaste delarna enligt mig. 1) Nischa! 2) Känsla 3) Autencitet 4) Relationer 5) Mod1) NISCHAT Om någon sett Hipp Hipp kommer ni kanske ihåg de bergsbestigare norrmännen som tävlade om vem som kunde vara mest unik, och det är precis den scenen som dyker upp hos mig när jag läser den här frågan. Skämt å sido, det finns ett viktigt koncept i den här frågan och det är faktiskt att mycket ligger i att erbjuda något unikt, nischat, nytt eller väva samman olika talanger och presentera dem i ett format som skapar en känsla hos din målgrupp, (mer om det i nästa punkt.) Det finns ingen brist på talang i världen, och med det sagt, det du vill göra existerar mest sannolikt i någon form redan. Oavsett om din dröm är att du vill bli artist, konstnär, lansera en banbrytande produkt, starta en trendig resturang, bli influencer, eller öppna zoo - oddsen är höga att någon redan gjort det du vill göra, och till och med gjort det väldigt bra. Konkurrens är inget fel i sig, det är tvärtom helt nödvändigt för att driva marknaden framåt och få fram de bästa talangerna vilket alla vinner på, men det handlar om att redan innan du lanserar något vara medveten om att det finns konkurrens. Jag ser exempelvis otaligt många svenska livscoacher på sociala medier som alla erbjuder i princip exakt samma tjänst, samma grafiska design, samma beiga vita ljusgrå snygga bilder där de sitter på någon strand och blickar ut över havet, samma tråkiga intron om sig själva och hur de varit utbrända och sen hittat tillbaka till glöden. Okej ingen gåshud här. Sen sitter sig och kliar sig i huvudet och undrar varför de inte lyckas, får några följare eller klienter. De handlar inte om att de är dåliga, deras tjänst är kass eller att de borde byta bana, inte alls, men de behöver ha NÅGOT som gör att man lyssnar på just dem. Det ligger således något i den klyschiga intervjufrågan: "Varför ska vi välja just dig?" kan du inte själv svara på den frågan har du ett stort problem. Så, du behöver ha något som gör att du sticker ut. Antigen genom att 1) lösa problem: När du kan erbjuda en lösning på ett problem som människor antingen inte vet att de har, eller inte vet hur de ska lösa, en mer effektiv väg framåt, då blir din produkt eller tjänst blir avgörande. Tänk exemplevis på Swish, här har vi en betallösningstjänst som vid sin lansering egentligen kom med något unikt, att överföra pengar digitalt var inte nytt när Swish kom in på marknaden - MEN det som var nytt var att det gick så snabbt, på bara ett sekunder. Här har vi det förstnämnda "lös ett problem människor inte vet att de har". Många kanske inte reflekterade över att föra över pengar, kvittera en nota med kontanter eller be om pengarna tillbaka från ett lån både var tidskrävande, socialt besvärligt och tråkigt. Men Swish gjorde det här kul med sin snygga sömnlösa design, digitala budskapskort etc., enkelt och framförallt SNABBT. Dvs, löste ett problem folk inte visste att de hade! Andra delen är att du löser ett problem folk vet att de har och där det finns enorm konkurrens redan, tänk Ozempic. 2) KÄNSLA Just det här med att skapa en känsla är så viktigt när det kommer till all typ av marknadsföring, produkt eller tjänst. Tänk - vilken känsla vill jag skapa hos den som ska ta del av det här? Jag tycker generellt att det hjälper att tänka på en person. Det kan vara någon du känner eller hur du visualiserar din idealkund. Vad vill du ge den här personen: hopp, motivation, insikt, livsförbättring, självförtroende, läkning? Ofta när vi tänker på en produkt eller tjänst kan det bli lite platt, den här produkten gör si och så eller det här företaget erbjuder tjänster som ska göra dittan och dattan. Okej, tänk nu själv på dina favoritprodukter, ditt bästa café, go to resturang, eller ansiktscrémen du inte kan leva utan. Dessa ger dig en känsla. Vilken är den? Det kan vara så enkelt som att du har kul, känner dig fin, eller att det är en del av en rutin som får dig att känna dig trygg. Bra! Det viktiga är att du reflekterar och förstår varför du kommer tillbaka till vissa produkter, platser och tjänster gång på gång. När du förstår dina mönster kan du börja förstå dina framtida kunders. 3) AUTENCITETFör att ta exemplet med coachen som till varje pris vill lyckas igen. Låt säga att du är nybliven coach, du har ditt certifikat, du har precis startat ditt konto på sociala medier och sitter och funderar "vilka tjänster ska jag ha?" Låt oss också lägga till att du själv följer en massa "money mindset" coacher på Instagram, du blir inspirerad och tänker, "sådär vill jag också tänka och känna!" Samtidigt ekar det tomt på kontot, du är livrädd för att betala räkningar och det vrider sig i magen varje gång du tänker på hur du ska få ihop till hyran - då ska du INTE bli money mindset coach. Låt oss blicka ut lite, visst, du kommer aldrig känna dig helt färdiglärd inom ett område, vilket är bra, för att bli bäst inom det du gör ska du vilja ständigt vilja fortsätta utvecklas och lära dig mer. MEN, när du innerst inne vet att du inte behärskar ett område, eller där dina handlingar och ditt inre går helt emot det du försöker visa upp, då är du på fel plats. Tänk dig den rökande läkaren, den otrogna parterapeuten eller kompisstödjaren som skriver elaka kommentarer efter skolan. Ditt företag behöver spegla ett område där du känner dig hemma. Det innebär inte att du behöver vara perfekt men att det du gör känns sant och äkta, att det känns som att "det här är min grej." Det lyser igenom och attraherar in de kunder som är menade för dig. 4) RELATIONERSpirriSpirri hade aldrig varit där vi är idag utan de personer som hjälpt mig och bolaget framåt. Både mina privata relationer men även de som jag träffat genom SpirriSpirri. När du startar bolag, var inte rädd för att erbjuda dina tjänster mot marknadsföring, bjuda in till event eller träffar, eller skicka hem prover på din produkt. Det här är helt avgörande, våga sträck ut en hand. Du KOMMER få nej, folk kommer strunta i att svara, och du kommer försöka igen, och igen och igen. Det är en del av processen så var INTE rädd för att bygga relationer, ta en lunch med någon som inspirerar dig, ställa tusentals "dumma" frågor, be om hjälp med marknadsföring. Om någon gillar din tjänst är det sannolikt att de gärna hjälper dig att nå ut till fler exempelvis genom att posta en story eller tipsa en vän, det är ovärdeligt för dig, inte bara i början utan för att fortsätta växa och nå en bredare publik. Den andra delen kring relationer handlar om att navigera när dina relationer INTE gynnar dig. Detta är särskilt viktigt i början, speciellt innan du lanserar eller startar ett bolag. Din mamma som menar väl men aldrig drivit företag, din bästa kompis utan kompetens eller talang i det du vill göra, som gärna vill vara med och bli delägare, din partner som jobbat på samma jobb i 25 år. Detta är vanligtvis inte din tribe av skarpa rådgivare. Kom ihåg det klassiska citatet "only take advice from someone who has been where you want to go". Detta kan du applicera inom givet livsområde, okej mamma kanske inte är bäst inom att bygga business men det kanske är henne du ringer för kärleksråd för att hon har en relation du beundrar? Din bästa vän kanske inte är den du ska driva företag tillsammans med men hon är garanterat den du ska backpacka genom Sydamerika med för hon är lojal, rolig och äventyrlig. Din partner är kanske inte den du ska lyssna på när du är rädd för att ta det första steget, även om du vet att det är rätt, men han är garanterat den du ska gifta dig med och den som kommer stå där och heja på dig när du håller din första föreläsning. 5) MODSäga vad man vill, att starta sin egna business kräver mod. Jag minns än idag känslan i början. Jag hade sagt upp mig från min tjänst på en marknadsföringsbyrå och fått en ny roll, lustigt nog, på Aller Media (tack för att ni tog in mig igen ELLE ;-)) Det var absolut en eftertraktad roll med flera hundra sökande, så när samtalet om att jag fått rollen kom borde jag ha blivit glad. Jag kände mig snarare trängd och stressad. Vad skulle hända med SpirriSpirri då, skulle jag kunna driva det på sidan av? Lägga ned? Ha det som en liten hobby i det dolda? Viktigt att poängtera är att jag vid denna tidpunkt hade ca. 4 följare på SpirriSpirri, inte haft min första kund ännu och bara publicerat ett fåtal posts. Samtidigt var det något inom mig som bara visste. Jag MÅSTE göra detta, jag måste göra det nu. Så jag ringde, med bultande hjärta och berättade att jag tyvärr inte skulle kunna börja som det var planerat. Jag skulle faktiskt inte börja alls. Jag skulle köra min egen grej och våga satsa. Jag trodde reaktionen från hon som skulle blivit min framtida chef skulle vara hård, kall, i värsta fall en utskällning, i bästa fall en kylig men artig förståelse. Så blev det inte, hon var varm och uppmuntrade. Önskade mig lycka till. Det betydde mycket mer än jag tror hon förstod då. Men fan vad modig jag kände mig efter det samtalet, och när det kommet till kritan är det vad entreprenörskap, enligt mig, bygger på. Att våga, att våga ta steget, visa något av sig själv, öppna sig för både kritik och applåder. Jag är väldigt glad att jag vågade idag, och jag vill avsluta detta rekordlånga svar med att önska dig lycka till med din dröm, jag hoppas du vågar göra allt du drömmer om.